arrow_drop_up arrow_drop_down
20 februari 2020 

5 voordelen van een Community

Ik merk dat het woord “Community” in ondernemersland nog een beetje moet landen. Je hoort het links en rechts wel en veel ondernemers worden er wel door getriggerd, maar om er zelf echt mee aan de slag te gaan, daar kan soms wat weerstand op zitten. En dat is eigenlijk mega zonde!

De meeste ondernemers met wie ik werk en die ik tegenkom hebben allemaal een prachtige droom of missie. En deze droom of missie heeft er veelal mee te maken dat zij de levens van heel veel mensen op hun manier, met wat zij doen, positief willen beïnvloeden. Super mooi natuurlijk! Maar dan is mijn vraag; hoe ga je dit doen zonder een Community? Laat ik er meteen op inhakken en jou meenemen in de 5 redenen waarom een Community een mega aanwinst voor jou onderneming is.

  1. Klantentrekker

Stel je voor. Een online groep met alleen maar jouw ideale klanten hierin. Zij kennen jou en hangen aan jouw lippen omdat je ze inspireert.  In deze groep zitten de mensen die allemaal een pijn hebben, waarvan ze willen dat die opgelost kan worden. Dan kom jij met jouw product of dienst die hun pijn op kan lossen. Ze kennen jou al, je inspireert ze en dan kom jij ook nog eens met de oplossing. Grote kans dat je op een gemakkelijke manier heel veel mensen kunt helpen met jouw product en/of dienst.

Stel je nou ook eens voor dat je deze online groep niet hebt. Je hebt een prachtig product en/of dienst waarvan je weet dat je heel veel mensen kunt helpen. Maar ja, deze mensen kennen jou niet, dus aan wie ga je dit product of deze dienst dan verkopen? Voel je ‘m al? Dat wordt “leuren” om te verkopen.

Met een Community kun je dus op een veel gemakkelijkere manier verkopen. Dus wanneer je dat liever hebt dan ‘leuren’ met jouw product of dienst, dan is een Community heel erg fijn om te hebben.

2. Duizenden levens positief beïnvloeden

We hebben allemaal een missie, daar schreef ik al eerder over in het blog of jij je missie waar gaat maken? Jouw missie is waarschijnlijk heel erg mooi en hier kun je ook heel veel levens positief mee beïnvloeden. We gaan weer naar hetzelfde voorbeeld als hierboven. Stel je hebt die grote online groep die gevuld is met mensen wiens leven jij positief kunt beïnvloeden en stel je hebt deze groep niet. Met welke van de 2 voorbeelden kun jij meer levens positief beinvloeden? Kun jij jouw missie waarmaken? Natuurlijk met de eerste! Dus wanneer jij de levens van honderden of zelfs duizenden mensen positief wilt beïnvloeden, dan is een Community een geweldig middel!

3. Een klantbeleving

Niet alleen kun je met een Community gemakkelijker klanten werven en levens positief beïnvloeden, je geeft jouw klanten ook een mooiere klantervaring. Jij geeft ze namelijk de mogelijk om gelijkgestemden te ontmoeten en we zijn uiteindelijk allemaal op zoek naar (h)erkenning. Je geeft ze de mogelijkheden om vragen aan elkaar te stellen en met elkaar in contact te komen. Ook kunnen ze in een Community vragen aan jou of andere experts stellen. Je biedt ze dus een complete beleving die verder gaat dan puur jouw product of dienst. Dus wanneer jij het belangrijk vindt dat jouw klanten meer krijgen dan alleen jouw dienst of product, dan kun je dat met een Community  heel goed realiseren.

4. Weet wat je klant wilt

road-sign-63983_1280Weet jij eigenlijk wat je klant echt wilt? Waar hebben ze behoefte aan, wat is echt hun pijn, waar zijn ze naar op zoek en ga zo maar door? Vaak staan we er niet meer zo vaak bij stil. Maar wanneer we dat wel doen, dan weten we soms helemaal niet zo goed wat er nou echt speelt bij onze klanten. Wanneer jij een Community hebt, dan hoef je de vraag maar te stellen en je krijgt tientallen reacties van jouw doelgroep. Hierdoor kun jij bijvoorbeeld veel beter jouw producten en/of diensten afstemmen op klanten. Dus wanneer je continu wilt weten wat er bij jouw klanten speelt en waar ze mee bezig zijn, is een Community natuurlijk geweldig. Hoe kom je op een gemakkelijkere manier aan deze waardevolle klantinformatie?

5. Je staat er niet alleen voor

Denk jij ook wel eens; ik ben maar alleen, wat kan ik nou voor elkaar krijgen? Met een Community kun jij misschien wel in je eentje ondernemen, maar je hebt een supergrote achterban achter je staan. Hierdoor kom je veel makkelijker binnen. De grote achterban die ik met Happy Single Moms heb, heeft heel wat deuren voor mij geopend. Ze zien mij niet als een ‘leuk moedertje die een bedrijfje’ heeft, maar als een ondernemer die een grote onderneming achter zich heeft staan. Zo ben ik uitgenodigd op prachtige evenementen om te spreken, kom ik regelmatig in de media en word ik echt gezien als expert.

Dus wanneer jij er niet alleen voor wilt zijn en ‘deuren open wilt trappen’, dan gaat een Community jou zeker helpen!

Een Community is geweldig! Ik leer jou heel graag hoe je die op kunt bouwen in mijn prachtige Online Community Building Programma

Over de schrijver
Reactie plaatsen