arrow_drop_up arrow_drop_down
27 maart 2020 

Wat is een Community en welke Communities zijn er?

Een Community…. Een mooi woord die je de laatste tijd overal hoort. Maar wat is een Community en waarom heb je als succesvolle ondernemer een Community nodig?

Ik kan je vast een reden vertellen…. Omdat je met een Community vele malen succesvoller zult zijn! En wat betekent dan succes? Succes betekent dan onder andere:

  • Meer omzet
  • Meer bekendheid
  • Meer zichtbaarheid
  • Meer volgers
  • Mee media aandacht
  • Meer nominaties

Maar terug naar wat een Community  nu eigenlijk is:

Een Community is een groep met mensen die eenzelfde probleem (/pijn), doel, belang of interesse hebben. In deze Community vinden mensen (h)erkenning en kunnen ze elkaar helpen met het realiseren van dromen en doelen. Door samen te werken, worden dingen gerealiseerd, die individueel niet of lastiger bereikt kunnen worden. Een goede Community heeft een leider (of hoe ik het liever zeg, een inspirator) die zorgt voor inspiratie en een goede sfeer in de Community. 

Maar hoe ziet een Community er nou uit?

Een Community kun je in verschillende vormen neerzetten

Het hangt helemaal af van jouw business en van jouw ideale doelgroep, wat het beste past. Welke vormen van een Community zijn er dan? Ik bespreek een paar voorbeelden waar ik veel ervaring mee heb.

  1. Een Facebook Community

facebook-hsmDit is waarschijnlijk de meest bekende vorm van een Community. Je kunt op Facebook een besloten of een open Community hebben. De voor-en nadelen van een besloten of open Community bespreek ik in mijn webinar. Zelf zette ik in nog geen 2 jaar tijd een open Facebook Community op van meer dan 15.000 volgers.

2. Een eigen online Community

Met een eigen Community bedoel ik een Community die jij in eigen beheer hebt en die dus achter jouw eigen website hangt. Een Facebook Community is echt geweldig, een nadeel is echter dat je Facebook support en niet jouw eigen website. Uiteindelijk wil je mensen natuurlijk naar je eigen website hebben en dan is een Community achter jouw website een enorm krachtige tool.

Hoe deze Community dan ingericht wordt, dat kun je zelf bepalen. Zo kun je een Community bouwen in de vorm van een Forum, maar je kunt ook een Facebook-achtige structuur aanhouden. Het fijne van een eigen online Community is dat je deze ook zo in kunt richten, zoals jij wilt!

3. Een Community in de vorm van een mailinglijst

Ook het hebben van een mailinglijst is een vorm van een Community. Er zijn genoeg inspirators die ontzettend veel aanhangers hebben die hen volgen doordat ze wekelijks of maandelijks waardevolle emails van hen krijgen. Kijk bijvoorbeeld naar een Tonny Robbins of Gabrielle Bernstein.

4. Een live Community

Myra de Wildt SpeakingDe eerste 3 voorbeelden zijn voorbeelden van online Communities. Maar je kunt deze mensen natuurlijk ook live bij elkaar brengen, zodat ze live met elkaar in contact kunnen komen. Het leuke hiervan is natuurlijk ook weer dat jij hier als inspirator van de Community, jouw kennis kunt delen en de mensen van jouw doelgroep kunt inspireren.

Zo zie je, jij kunt als ondernemers verschillende soorten Communities hebben. En het mooiste is natuurlijk wanneer je al deze vormen neer kunt zetten. Je zult ook zien dat een vorm van een Community zal leiden tot een andere vorm van een Community.

Jouw Facebook Community leden, kun je bijvoorbeeld omzetten in jouw eigen online Community leden. Hierdoor ontvang je hun e-mail adressen en kun je jouw mailinglijst Community uitbreiden. En met al deze Communities samen, kun je natuurlijk een geweldige live Community  neerzetten!

Wil jij  meer leren over Communities? Wil je vragen aan mij stellen? En wil jij geïnspireerd worden om zelf een succesvolle Community op te bouwen? Ik heb een Kerstcadeau voor jou (en een cadeau is uiteraard gratis!). 

Ps; wil je meer weten over het opbouwen van een Community. Schrijf je dan in voor mijn gratis Masterclass op donderdag 29 december 10.00 uur!

Het is mijn Kerstcadeau aan jou.

building-programma-logo

Online Community Building Programma

Over de schrijver
Reactie plaatsen